Watch Out

Saturday, March 8, 2008

Cost benefit analysis (I)

Selalunya setelah anak2 tidur sekitar jam 6.30, saya akan mengambil kesempatan ini menyudahkan seribu satu macam kerja yg tergendala/tak boleh dibuat ketika anak2 sedang memerlukan perhatian dan melayan segala keperluan mereka.Nak dipendekkan cerita..saya selalu jugak mendownload gambar2 yang dipetik dari internet saja nak buat laptop background lah dan macam2...Tetapi malang menduga...laptop saya diserang dgn virus dan spyware bertubi2 dan melumpuhkan segala operation systemnya...Setelah diinstall spyware burner juga nampaknya tak berapa berkesan (anyway thanks to Khairul)..saya dah termenung panjang maklumlah banyak 'benda' disimpan dalam laptop. Seorg kawan menasihatkan kami supaya backup semua files, install updated anti virus/spyware and then reformat. Saya setuju...tapi jauh dilubuk hati sebenarnya NAK BELI LAPTOP BARU....huwaa... tapi ongkosnya??

Dikala inilah cost benefit analysis patut dijalankan...Setelah berfikir panjang dan menghitung segala perbelanjaan (the benefit gained should at least worth the cost incurred) akhirnya saya dan suami bersetuju untuk membeli sebuah laptop baru disini (labtop yg sedia ada pun dah berusia hampir 5 tahun).

Dan dikala posting berkenaan cost benefit ini ditulis,..ianya diupload melalui laptop baru..yehaa..Alhamdulillah..di Noell Leeming (ada sale) terbang $1249 (lebih kurang RM3000) berganti sebuah HP Pavilion dv6000. Semoga laptop ini dapat berfungsi dan cover segala capital expenditure yang incurred.Antara spec nya ialah 3 yrs international warranty,160 mb Ram, widescreen 15.4, webcam, intel core2duo processor,1 Gb dan etc.

Bila dah ada laptop baru ('keciwi' kata org Perlis) ni..mintak2nya bersemangatlah hendak menaip assignment ACCY 421 (tiap2 minggu ada assignment..aduh..cepatlah berakhir bulan May). Teringat suggestion seorang kawan sewaktu di UiTM Segamat...Alangkah bagusnya kalau laptop cost diperuntukkan untuk setiap PhD student..wow pasti menarik.Di Victoria University of Wellington (VUW)..ni..ada cash $400 offer untuk sesiapa yang ingin membeli laptop baru tetapi syaratnya desktop office akan ditarik balik (kita kena sentiasa membawa laptop ketika di office). Saya rasa saya masih tetap memerlukan desktop di offfice so saya terpaksa menolak tawaran menarik tersebut. Again analysing the cost incurred and benefit gained.

Tetapi sebenarnya dalam banyak hal saya tidaklah idealistik..saya selalu sahaja mengikut kehendak hati...ALAH..TAK PAYAH BERKIRA SANGAT..NANTI DATANGLAH REZEKI LAIN...bisik hati setiap kali setelah selesai menurut kehendak hati...mudah-mudahan dengan izinNya. Amin

6 comments:

payat inc said...

puan sehat?
pc kena virus memg pening kpale.
antara tips xnak kena virus jangan letak file kat c langsung, biar os je. desktop pun c so jangan letak kat situ.
sedikit tips daripada org muda.hehe

Balkish said...

Payat,

setakat ni sihat tapi berserabut banyak assignment...huwaa...Ok thanks for good tips..I appreciate it so much maklumlah dah 'kena'

ladyfloppy said...

Kak Balkish, zaza pun pakai prinsip Kak balkish... jangan berkira sangat, nanti datang rezeki lain.. dan kalau niat kita betul, memang ada...

ni beli laptop utk study, insya Allah... akan murah lagi rezki pas ni.

p/s: takut juga bila baca pasal serangan2 virus nih..nak kena beringat selalu. huhu

Balkish said...

zaza,

thanks...bila nak dtg rumah?

Rizal said...

Assalamualaikum.

Salam perkenalan daripada saya di Dunedin.

Rizal
Fakulti Undang-undang
Universiti Otago
Dunedin
New Zealand
http://duadimensi.blogspot.com

Anonymous said...

Good words.